Pasangan USD / JPY memulih kerugian awal kepada paras terendah dua minggu dan kini berusaha untuk membina momentumnya di atas paras 111.00.

Yen Jepun terus mendapat manfaat daripada beberapa sifat safe-havennya di tengah-tengah ketegangan perdagangan yang semakin meningkat antara dua ekonomi terbesar di dunia, terutamanya selepas China mengumumkan tarif balas 25% pada produk AS $ 16 bilion pada hari Rabu.

Hal tersebut ditambah dengan nada yang lemah di sekitar hasil bon Perbendaharaan AS sekaligus memberi tekanan pada pasaran sesi Asia pada hari Khamis, mengheret pasangan itu ke tahap rendah 110.70, terendah sejak 26 Julai.

Tekanan jualan kini seolah-olah telah berkurang, sekurang-kurangnya pada masa ini, dengan sedikit peningkatan dalam selera risiko pelabur yang mendorong beberapa langkah perlindungan pendek dan membantu pasangan itu melantun (rebounce).

Dari aspek data ekonomi, data pesanan jentera utama yang mengecewakan dari Jepun juga boleh menjadi salah satu faktor yang menyebabkan kelemahan Yen Jepun dan menyumbang kepada pemulihan pasangan dengan sekitar 30 pips.

Melangkah ke hadapan, data ekonomi AS hari ini, yang mengeluarkan bacaan Indeks Harga Pengeluar AS (PPI), yang bersama-sama dengan data tuntutan mingguan pengangguran mingguan yang biasa, kini akan dipertimbangkan untuk merebut peluang perdagangan jangka pendek kemudian pada awal Utara- Sesi Amerika.

TINGGALKAN JAWAPAN

Sila hantar komen anda!
Sila masukkan nama anda disini