#1 PERTAHANAN 

Pemimpin-pemimpin Kesatuan Eropah akan berjanji pada hari Khamis untuk meningkatkan usaha memperkukuh kerjasama ketenteraan blok dan mengurangkan pergantungannya terhadap Amerika Syarikat.

Ikrar yang dijangkakan akan dipersetujui oleh 28 ketua kerajaan blok pada sidang kemuncak dua hari, bermula hari Khamis, juga akan melibatkan banyak peningkatan perbelanjaan pertahanan, permintaan utama Presiden AS Donald Trump, yang akan menghadiri sidang kemuncak NATO pada bulan Julai di Brussels.

“Eropah mesti mengambil tanggungjawab yang lebih besar untuk keselamatannya sendiri,” kata para pemimpin. “Oleh itu, Kesatuan sedang mengambil langkah untuk meningkatkan pertahanan Eropah, dengan meningkatkan pelaburan pertahanan, pengembangan kemampuan dan persiapan operasi. Inisiatif ini secara tidak langsung bakal meningkatkan autonomi strategiknya. “

Dasar “Amerika pertama” Trump  dan kenyataannya yang bertentangan mengenai NATO dan Kesatuan Eropah, serta militan yang kurang berpengaruh di Eropah, telah mendorong blok untuk mempertimbangkan koordinasi pertahanan EU yang lebih dekat.

Pada masa yang sama, fokus mereka bakal tertumpu kepada perbincangan polisi pembaharuan migrasi dan Brexit (Fasa Kedua) setelah permasalahan ketenteraan selesai.

#2 POLISI MIGRASI

Menurut laporan awal yang dikeluarkan dari sidang kemuncak itu, empat negara, yang bersama-sama membentuk kumpulan Visegrad, berkata mereka bersedia untuk melakukan sekitar € 35 juta ($ 41 juta) untuk meningkatkan skim perlindungan sempadan EU.

Majlis juga akan membentangkan mekanisme kewangan jangka panjang untuk membendung penghijrahan haram yang harus menggantikan sistem lama beberapa ikatan kecil, termasuk ikrar ad hoc.

#3 RUNDINGAN BREXIT, FASA KEDUA

Majlis Eropah akan memutuskan pada hari Jumaat sama ada terdapat kemajuan di dalam rundingan Brexit mengenai hak rakyat, sempadan Ireland dan kewajipan kewangan UK.

Para pemimpin secara keseluruhannya diharapkan dapat menyampaikan kesepakatan yang dicapai antara EU, Ireland dan UK yang akan membolehkan rundingan bergerak ke fasa kedua dan pembicaraan tentang kesepakatan perdagangan masa depan diteruskan.

TINGGALKAN JAWAPAN

Sila hantar komen anda!
Sila masukkan nama anda disini