Data PMI Pembuatan Jerman mencatatkan bacaan 56.8 pada bulan Mei, turun dari 58.1 pada bulan April dan menjadi bacaan terendah sejak Februari 2017.

Selain itu, peningkatan yang berkadar perlahan dalam pengeluaran dan penurunan dalam indeks pembuatan mencerminkan pertumbuhan yang lemah dalam pesanan baru kilang dan dapat mengurangkan tempoh kelewatan penghantaran pembekal.

Seterusnya, perniagaan baru di sektor swasta Jerman berkadar perlahan selama hampir tiga tahun pada bulan Mei. Sektor perkhidmatan mempamerkan peningkatan sederhana dalam penyertaan pekerjaan baru.

Pertumbuhan pesanan baru di sektor perkilangan dilihat kukuh berbanding bacaan sebelumnya walaupun kadar peningkatan jatuh dari paras tinggi pada 2017 setelah perkembangan jualan eksport baru menguncup.

Indeks Keluaran jatuh ke paras terendah dalam tempoh 20 bulan sebanyak 53.1 pada bulan Mei, dari bacaan April 54.6. Indeks menurun dalam tempoh empat bulan berturut-turut disebabkan oleh kelembapan kadar pertumbuhan bagi kedua-dua aktiviti perniagaan dan pembuatan sektor perkhidmatan output.

Pasangan EUR/USD turun ke paras $ 1.17005 berikutan data tersebut.

TINGGALKAN JAWAPAN

Sila hantar komen anda!
Sila masukkan nama anda disini