Dolar A.S. naik ke paras tertinggi tujuh minggu pada hari Rabu, didorong oleh peningkatan hasil Perbendaharaan dengan hasil bon 10 tahun A.S. yang mencapai tahap tertinggi sejak awal tahun 2014.

Indeks dolar A.S., yang mengukur kekuatan dolar terhadap sekumpulan enam matawang utama yang lain dilaporkan meningkat sebanyak 0.31% ke paras 90.84, tertinggi sejak 1 Mac.

Pengukuhan dolar didorong oleh peningkatan hasil A.S. serta jangkaan kenaikan kadar harga yang lebih pantas oleh Federal Reserve pada tahun ini.

Jangkaan kadar faedah yang lebih tinggi meneybabkan dolar meningkat serta Hasil pada catatan 10 tahun A.S. Treasury meningkat di atas 3% buat kali pertama sejak 2014 pada hari Selasa sekaligus menandakan keyakinan terhadap prospek ekonomi A.S..

Dolar merekodkan peningkatan tertinggi dalam tempoh dua setengah bulan berbanding yen setelah USD / JPY naik 0.38% kepada 109.23.

Di samping itu, matawang Euro dilaporkan lebih rendah berbanding dolar, setelah pasangan EUR / USD turun 0.29% ke paras 1.2197.

Para pelabur juga kini dilihat menanti keputusan mesyuarat dasar monetari Bank Pusat Eropah pada hari Khamis untuk mengukur keyakinan terhadap prospek ekonom zon Eropah.

Pada masa yang sama, pound menghampiri paras terendah lima minggu baru-baru ini, setelah GBP / USD kehilangan 0.21% dan didagangkan pada 1.3948 manakala dolar Australia dan New Zealand mencatatkan paras terendah dalam empat bulan, dengan
AUD / USD turun 0.41% kepada 0.7572 manakala NZD / USD turun 0.56% pada 0.7079.

TINGGALKAN JAWAPAN

Sila hantar komen anda!
Sila masukkan nama anda disini