Saham Eropah melonjak pada hari Jumaat, mendekati paras tertinggi selama satu bulan pada akhir minggu yang penuh yang ditekan oleh kebimbangan geopolitik.

STOXX 600 berada di landasan yang menguntungkan bagi tiga dagangan berturut-turut sekaligus mencatatkan keuntungan terpantas sejak Januari, setelah para pelabur mengetepikan kebimbangan geopolitik dan menumpukan perhatian pada keputusan yang yang dapat menyokong pasaran ekuiti.

Permulaan keputusan suku pertama syarikat-syarikat Eropah sebahagian besarnya positif.

Saham dalam firma perisian British Sage telah merosot 19%, penurunan terbesar ke atas STOXX, setelah syarikat mengurangkan panduan pendapatan tahunnya.

Sebaliknya, pembuat kertas Finland Stora Enso, melonjak 4.5% setelah melaporkan keuntungan yang lebih kukuh berbanding jangkaan keputusan suku pertama.

Saham Klepierre juga naik 4.3% setelah firma hartanah komersial mengatakan ia telah menurunkan tawaran untuk Hammerson dan tidak akan mengambil alih firma tersebut.

Pada masa yang sama, L’Oreal mencatatkan kejutan jualan yang kukuh berikutan prestasi yang baik dari China dan kosmetik mewah, namun saham-saham tersebut merosot selepas menyentuh harga tinggi lima bulan pada awal dagangan dan turun sebanyak 0.2%.

TINGGALKAN JAWAPAN

Sila hantar komen anda!
Sila masukkan nama anda disini