Dolar A.S. jatuh lebih rendah berbanding matawang utama lain pada hari Jumaat, setelah kerajaan A.S. ditutup bagi kali kedua sejak permulaan tahun selepas undian mengenai perjanjian belanjawan ditangguhkan oleh Kongres.

Ia berlaku setelah Senator Rand Paul membantah belanjawan defisit $ 300 bilion dalam rang undang-undang dengan mengatakan bahawa ia akan “mengganggu perbendaharaan”.

Pemimpin kongres A.S. telah mencapai perjanjian belanjawan dua tahun pada Rabu untuk meningkatkan perbelanjaan kerajaan kepada hampir $ 300 bilion.

Indeks dolar AS, yang mengukur kekuatan dolar ke atas enam matawang utama yang lain, turun 0.08% berbanding bacaan pada sesi sebelumnya dan mencapai paras dua-setengah minggu tinggi dengan 90.46.

Euro dan Pound pula berada lebih tinggi setelah EUR / USD naik 0.12% kepada 1.2262 disusuli dengan GBP / USD yang meningkat 0.34% kepada 1.3959.

Manakala di dagangan lain, dolar Australia dan New Zealand merekodkan bacaan hampir tidak berubah dengan AUD / USD yang berada pada paras 0.7779 sementara NZD / USD yang kekal pada paras 0.7213.

Sementara itu, USD / CAD merekodkan bacaan yang stabil pada 1.2597.

TINGGALKAN JAWAPAN

Sila hantar komen anda!
Sila masukkan nama anda disini